DO’s and DON’Ts of Resume Writing

DO’s and DON’Ts of
Resume Writing

Autor: Yana Zinovieva, Dominika Sędzikowska

Niektórzy twierdzą, że nie ma nic dłuższego i bardziej uciążliwego niż remonty. W wielu przypadkach tylko poszukiwanie pracy może z nimi konkurować. Ten artykuł to zbiór wskazówek i informacji, które pomogą stworzyć dobre i skuteczne CV. Należy zwrócić uwagę, że mówimy o angielskiej wersji CV, która jest odpowiednia zarówno dla firm międzynarodowych, jak i do znalezienia stażu lub pracy za granicą. Te porady niekoniecznie sprawdzą się w przypadku polskiej wersji CV, ponieważ tak naprawdę w każdym kraju zasady tworzenia takiego dokumentu się różnią. 

Na początek obalmy pewne mity, z którymi spotykamy się często i które raczej oddalają nas od wymarzonej pracy, a nie pomagają ją zdobyć:

  1. Doskonałe CV, które zachowało się z czasów poprzedniego poszukiwania pracy, ma około 2-3 lata i wymaga tylko kilku poprawek w datach.
     
  2. Im dłuższe CV, im więcej różnych opisów i “mądrych słów”, tym lepiej wygląda kandydat.
     
  3. Bądź kreatywny – musisz się wyróżniać z tłumu!
     
  4. Są frazy, które muszą znaleźć się w CV, ponieważ tak robią wszyscy. Coś w rodzaju “result driven leader with strong time management skills, ability to drive the business and work under pressure.”
     
  5. Korzystanie z przykładów, wzorów i wyznaczników znalezionych w internecie, które wymagają 20 minut pracy i gotowe.
     
  6. Tytuł powinien być napisany wyłącznie w języku łacińskim – Curriculum Vitae. To +1 do ogólnego wrażenia.

Niestety (lub na szczęście), pisanie CV jest żmudną i czasochłonną pracą. W idealnym świecie taki dokument tworzony jest dla pracodawcy lub na konkretne stanowisko. Jeśli aplikujesz na konkretne stanowisko w międzynarodowej firmie, wystarczy jedna wersja, ale jeśli próbujesz znaleźć staż za granicą i przesyłasz CV do setek firm, powinieneś napisać kilka różnych wersji. Wiele osób powie „CV to dokument, w którym uwzględniasz własne doświadczenie, a nie pracodawcę. Wywody na temat tego, jak przydatny będziesz dla firmy zostaw do listu motywacyjnego”. Tak jest, ale spośród swoich umiejętności i obowiązków musisz wybrać te, na które HR Manager lub Recruiter będzie zwracał uwagę, dlatego warto poświęcić dodatkową godzinę i pomyśleć. 

Dlaczego w tytule widnieje “Résumé”, a nie CV? Te dokumenty znacznie różnią się od siebie w języku angielskim. Tak naprawdę to, co w Polsce rozumiemy przez CV, to angielskie résumé, czyli dokument, w którym piszemy o swoim doświadczeniu, edukacji, poprzednich pracach i umiejętnościach (competency-based). Z kolei angielskie CV to dokument, który stosuje się przy aplikacjach na stanowiska akademickie czy badawcze, więc jest oparty na osiągnięciach akademickich, publikacjach i nagrodach (credential-based).

 

CV

Résumé

Audience

Fellow academics in your field of study

A general audience of employers who hire for a wide variety of positions 

Goal

To present your full academic history — including teaching, research, awards, and service

To demonstrate that you have the skills and experience necessary to succeed within the position you are seeking

Length

As long as necessary

One or two pages only

Focus

Demonstrating your academic achievements and scholarly potential

Representing your experiences — job-related, extracurricular and volunteer, as well as the skills you've gained from these

Essential Information

Lists of publications, presentations, teaching experiences, education, honors, and grants

Skills and experiences you have gained as related to the job you are seeking

 

Podczas pisania CV, zaleca się przestrzeganie następujących zasad.

 

1. Relevance

Trafność podanych przez Ciebie informacji powinna być kluczowa w Twoim CV, ponieważ jest to pierwsze kryterium oceny Ciebie jako kandydata. The Graduate College at the university of Illinois zachęca każdego, kto szuka pracy i zaczyna pisać CV, do przeprowadzenia krótkiej samooceny, skupiającej się na 3 kluczowych aspektach: wartościach, zainteresowaniach i umiejętnościach (ćwiczenia poniżej).


✔ Przeczytaj uważnie opis stanowiska, aby zrozumieć, które umiejętności są kluczowe. 

✔ Poszukaj informacji o firmie! Korzystaj nie tylko z oficjalnej strony, ale także z mediów społecznościowych. Zapoznaj się z postami i opiniami.

✔ Połącz potrzeby firmy z tym, co możesz zrobić.

 


2. Self-promotion

CV to przede wszystkim okazja do zaprezentowania się – swoich umiejętności i doświadczenia w najbardziej korzystnym świetle. W angielskim CV nie używaj “I”, zamiast tego korzystaj z Action Verbs (tabela poniżej).

For example:

I coordinated work of Sales and Marketing Department.
✔ Coordinated work of Sales and Marketing Department.

Abstracted 

Achieved 

Acted 

Adapted 

Addressed 

Administered 

Advised 

Aided 

Allocated 

Analyzed

Approved 

Arbitrated 

Arranged 

Assembled 

Assessed 

Assigned 

Attained 

Authored 

Balanced 

Built 

Budgeted 

Calculated 

Chaired 

Checked 

Clarified 

Classified 

Coached 

Collaborated 

Collated 

Collected 

Communicated 

Compared 

Compiled 

Composed 

Computed 

Conceived 

Conceptualized 

Conducted 

Consolidated 

Constructed 

Consulted 

Contributed 

Controlled 

Converted 

Convinced 

Cooperated 

Coordinated 

Correlated 

Counseled 

Created 

Critiqued 

Customized

Debated 

Decided 

Defined 

Delegated 

Delivered 

Demonstrated 

Designed 

Detailed 

Determined 

Developed 

Devised 

Diagnosed 

Directed 

Discovered 

Documented 

Doubled 

Drafted 

Drove

Earned

Educated

Edited

Effected

Enabled

Enforced

Engineered

Established

Evaluated

Examined

Executed

Expanded

Expedited

Experienced

Experimented 

Explained 

Extrapolated 

Facilitated 

Figured 

Financed 

Followed 

Forecasted 

Formed 

Formulated 

Founded 

Gathered 

Generated 

Guided 

Handled 

Headed 

Identified 

Illustrated 

Imagined 

Implemented 

Improved 

Improvised 

Increased 

Influenced 

Informed 

Initiated 

Innovated 

Inspected 

Inspired 

Installed 

Instituted 

Instructed 

Integrated 

Interpreted 

Interviewed 

Introduced 

Invented 

Investigated 

Issued 

Justified 

Keynoted 

Lectured 

Led 

Licensed 

Maintained

Managed

Marketed

Mastered

Mediated

Mentored

Merged

Met deadlines

Moderated

Monitored

Motivated

Negotiated

Observed

Operated

Organized

Originated

Overhauled

Oversaw

Participated

Performed

Persuaded

Pioneered

Planned

Prepared

Prioritized

Problem solved

Processed

Produced

Programmed

Projected

Promoted

Proved

Provided

Publicized

Recommended

Reconciled

Recruited

Reduced

Referred

Reorganized

Repaired

Reported

Represented

Researched

Retrieved

Reviewed

Revitalized

Scheduled

Served

Set goals

Shaped

Simplified

Solved

Sparked

Specified

Spoke

Strengthened

Submitted

Succeeded

Summarized

Supervised

Surveyed

Synthesized

Systemized

Tabulated

Tailored

Tested

Tracked

Trained

Upgraded

Validated

Wrote

 


✔ Liczby mówią głośniej niż słowa, więc jeśli możesz wesprzeć swoje osiągnięcia liczbami, zrób to.

✔ Jeśli to możliwe, wskaż, jak Twoje podejście do pracy wpłynęło na firmę.

✔ Nie należy wymyślać i wyolbrzymiać swojego wkładu w pracę firmy, ponieważ profesjonalista od razu to zauważy.

 

 

3. Visual Appeal 

Résumé to dokument, który powinien być przejrzysty i po prostu schludny. Obejrzyj gotowy dokument i wyślij go komuś do sprawdzenia. Upewnij się, że nie ma w nim literówek, błędów gramatycznych oraz, że nie jest zbyt pełny (zachowaj przejrzystość). 

 

✔ Zwróć uwagę na format, marginesy, czcionkę oraz jej rozmiar – trzymaj się standardowych wytycznych w całym dokumencie. 

✔ Ogranicz do minimum stosowanie skrótów i akronimów.

✔ Podkreślaj i wytłuszczaj ważne informacje.

✔ Zadbaj o zwięzłość i konkrety (nie przekraczaj 1-2 stron).

 

W 2013 roku LinkedIn przeanalizował CV 259 milionów użytkowników i opublikował listę 10 słów, które były nadużywane. Najlepiej używać ich bardzo rzadko lub wcale – są mało konkretne.

  • Responsible
  • Strategic
  • Creative 
  • Effective
  • Patient
  • Expert
  • Organizational
  • Driven
  • Innovative
  • Analytical

Na koniec przedstawiamy szablon do stworzenia CV, oferowany studentom School of Business Administration, University of Miami. (Pobierz szablon) Pamiętaj, że każdy szablon będzie inny, więc traktuj go jako przykład, nie jako ścisłe wytyczne.

 

Oto przydatny film, który nauczy Cię pisać CV, które przyciągnie uwagę!

 

I oczywiście lista przydatnych zasobów, które pomogą Ci we własnych poszukiwaniach: