Spotkania biznesowe: przydatne zwroty

Spotkania biznesowe:
przydatne zwroty

Autor: Dominika Sędzikowska

W środowisku biznesowym ważna jest umiejętność mówienia w sposób profesjonalny i bycie pewnym siebie. Twoi potencjalni klienci, partnerzy i inwestorzy oceniają nie tylko Twoje osiągnięcia w pracy, ale to jak zachowujesz się na spotkaniach. Jeśli spotkanie odbywa się po angielsku, jest kilka ważnych słów i zwrotów, które sprawią, że zrobisz dobre wrażenie. Oczywiście wszystkie te wyrażenia, o których piszemy niżej, przydadzą się każdemu. Zapoznaj się z nimi – nawet jeśli nie czeka Cię ważne spotkanie biznesowe ;)
 

Spotkania biznesowe: przydatne zwroty
Przydatne zwroty na spotkania biznesowe, konferencje i negocjacje

Przede wszystkim, słownictwo “biznesowe” to nie język medyczny czy prawniczy. Business English to głównie słówka i wyrażenia, które po prostu kwalifikują się do tych bardziej zaawansowanych i są używane w środowisku biznesowym, ale nie tylko!

Na spotkaniach i negocjacjach musisz być dobrym, pewnym siebie mówcą, aby cała uwaga była skierowana na Ciebie. Jeśli martwisz się prowadzeniem spotkania po angielsku, dobrze się do niego przygotuj. W pierwszej kolejności, zapoznaj się z krótką listą słówek, które mogą Ci się przydać:

  • Adjourn (verb) – to have a pause or rest during a formal meeting or trial
    The meeting was adjourned until Tuesday.
     
  • Agenda (noun) – a list of matters to be discussed at a meeting
    The question of security is high on the agenda for this afternoon's meeting.
     
  • Chairperson / chair (noun) – the person who leads or presides at a meeting
    The role of the chairperson in our meetings is clearly defined.
     
  • Commence (verb) – begin
    We will commence as soon as the last person signs the attendance sheet.
     
  • Confidential (adj) – private; not to be shared
    Any financial information shared during this meeting should be kept confidential.
     
  • Consensus (noun) – general agreement 
    Could we reach a consensus on this matter? Let's take a vote.
     
  • Formality (noun) – a procedure (often unnecessary) that has to be followed due to a rule
    Everyone knows who is going to be the next vice president, so this vote is really just a formality.
     
  • Implement (verb) – make something happen; start using a plan or system
    The country had been slow to implement the new European directive.
     
  • Mandatory (adj) – required
    It is mandatory that all supervisors attend Tuesday's meeting.
     
  • Show of hands (noun) – raised hands to express an opinion in a vote
    Who thinks this is a good idea? Can I get a show of hands?
     
  • Unanimous (adj) – in complete agreement; united in opinion
    The vote needs to be unanimous
     
  • Wrap up (verb) – finish
    Let's wrap up here so that we can get back to our desks.
     

 

Obecnie wiele spotkań odbywa się online, podczas rozmów na Zoomie czy Google Meet. W tym przypadku nawet lepiej, jeśli Twój kurs angielskiego odbywa się online – masz okazję oswoić się z mówieniem po angielsku do swojego komputera, zamiast face to face. Wbrew pozorom, dla wielu osób taka forma komunikacji jest trudniejsza, ponieważ nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Stresujemy się kwestiami technicznymi, nowym otoczeniem (na przykład jeśli prowadzimy lub uczestniczymy w spotkaniu z domu) i rozumieniem innych uczestników ze słuchu. 
 

Spotkania biznesowe: przydatne zwroty - 2

Zaczynając spotkanie, skorzystaj z tych wyrażeń:

  • Hi guys, welcome. And thanks for joining us.
  • Hello everybody. Thanks for phoning in. (if it’s a conference call)
  • Let’s get the meeting started.
  • Why don’t we start?
  • Everybody seems to be present. Anybody else can join later as they come.
  • We have a lot to cover.
  • We’ve got a lot to get through.

Jeśli potrzebujesz wyjaśnienia lub powtórzenia danej kwestii, możesz użyć tych wyrażeń:

  • Sorry, but just to clarify...
  • Sorry, I didn’t quite hear that, can you say it again, please?
     

 

Przygotowanie to klucz do sukcesu. Jeśli wiesz, o czym będziesz mówić, poczujesz się pewniej. Przygotuj listę rzeczy, które chcesz poruszyć na spotkaniu. Jeśli prowadzisz spotkanie po angielsku, Twoja lista też powinna być w tym języku. Dzięki temu oszczędzisz sobie dodatkowego stresu związanego z tłumaczeniem tekstu na bieżąco. 

I na koniec jeszcze jedna kwestia, która może być stresująca – rozmawianie po angielsku z native speakerami. Pamiętaj, że nie musisz mieć perfekcyjnego akcentu i znać całego słownika, aby używać angielskiego, nawet w środowisku biznesowym i profesjonalnym. Ważne, aby po prostu starać się poprawnie wymawiać słowa (zwracaj uwagę na akcentowanie w słowach – na którą sylabę pada akcent?). Poza tym, jeśli zapomnisz jakiegoś słowa, opisz co masz na myśli, a osoby obecne na spotkaniu na pewno Ci pomogą i zrozumieją o czym mówisz. 
 

 

Powodzenia!